W każdej firmie – niezależnie od tego czy jest mała, średnia czy duża działa wiele systemów informatycznych. Zaczynając od systemów do księgowości, przez programy do obsługi klienta (CRM), systemy do obsługi PPK, aplikacje kadrowo – płacowe, magazynowe, produkcyjne, czy specjalistyczne systemy do wycen, a na platformach e-commerce kończąc.
Przy korzystaniu z tylko kilku systemów, informacje firmowe są podzielone na wiele silosów danych, przy większej liczbie aplikacji biznesowych szybkie dotarcie do precyzyjnych informacji jest praktycznie niemożliwe, a przenoszenie informacji pomiędzy systemami jest pracochłonną pracą, pochłaniającą wiele roboczogodzin.
Odpowiedzią na powyższe problemy są systemy ERP, które zawierają funkcjonalności z wielu obszarów działalności firmy. Przykładowo Comarch ERP XL posiada między innymi moduły produkcyjne, księgowe, handlowe, magazynowe, reklamacyjne czy do obsługi umów.
Czasem nie wszystkie specjalistyczne funkcje, których wymaga specyfika branży, znajdują się w oprogramowaniu jednego producenta. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi integracja systemów informatycznych. Głównym celem integracji systemów informatycznych jest optymalizacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Mówimy, że systemy są ze sobą zintegrowane jeśli mogą się nawzajem komunikować i współpracować, przesyłać dane, udostępniać zasoby.